مردی شبیه عکسهایش

نوشته های رامین مددلو در فضای مجازی

مردی شبیه عکسهایش

نوشته های رامین مددلو در فضای مجازی

مردی شبیه عکسهایش

بسم الله
نوشته های رامین مددلو. اهل شهر خوی
فارغ التحصیل دانشگاه امام صادق علیه السلام/ دانشجوی دکتری دانشگاه مفید قم رشته علوم سیاسی/ پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه السلام

پیام های کوتاه
آخرین نظرات
سه شنبه, ۱۱ اسفند ۱۳۹۴، ۱۰:۰۸ ق.ظ

کلاس عدالت سندل: جلسات سوم و چهارم

یادداشت برداری از کلاس عدالت سندل

جلسه سوم/ ایراد به بنتهام

از نظر بنتهام، اجتماع، مجموعه افراد تشکیل دهنده آن است و سوال از قانون و عدالت را باید از شهروندان پرسید.

نظریه بنتهام در اصل هزینه-فایده خلاصه می شود که از طریق آن امور ارزش گذاری مالی می شوند.

سوال: چطور می شود زندگی را ارزش گذاری کرد؟

برخی از هزینه- فایده ها حتی برای ارزش زندگی نیز قیمتی در نظر گرفته اند. برخی نیز گفته اند اساسا ارزش گذاری همه امور بر مبنای پول درست نیست.

ایراد به کلیت فایده گرایی بنتهام:

الف) حقوق اقلیت ها و امکان معامله شدن آن حقوق به خاطر فایده اکثریت. آیا فایده گرایی به یک میزان به حقوق فردی یا حقوق اقلیت ها احترام می گذارد؟

ب) عدم امکان پذیری جمع زدن همه ارزش ها با هم (حتی با سنجه پول). {اشکال به آزمایش تورندایک: نیاز انسان را مجبور می کند، اجبار نشانه درستی و صحت نیست.}


جلسه چهارم/ فایده گرایی جان استوارت میل

دو ایراد فایده گرایی بنتهام:

الف) نادیده گرفتن حقوق فرد (به خصوص در مورد اقلیت ها)

ب) عدم امکان تبدیل همه ارزشها به یک واحد یکسان.

آیا همه ارزشها قابل اندازه گیری اند؟ آیا فایده گرایی حق دارد فرض کند ما قادریم ارزشی یک شکل برای همه چیز در نظر بگیریم؟ پاسخ بنتهامی به این پرسش این است: ما نباید قضاوت کنیم.

فایده گرایی میل:

این پرسش مسأله وجوب تمایز به لذات عالی و پست را پیش می کشد. جان استوارت میل، در جهت اصلاح این ایرادات تلاش کرد وجهه ای انسانی به فایده گرایی ببخشد. وی در این مسیر با پیش کشیدن مسأله وجوب تمایز بین لذات عالی و پست گفت که باید به ادراک مردم برای فهم خواستنی ها و لذت ها رجوع شود. با آزمون لذت ها، لذت برتر توسط اکثریت مردم ترجیح داده می شود بدون وجود معیارهای خارجی و مستقل. از نظر میل، کمال یابی و آموزش مردم آنها را قادر می کند لذات عالی را تشخیص دهند.

بر این اساس میل عدالت را اینگونه تعریف می کند: تعهدات مشخص اخلاقی برتر به سبب فایده اجتماعی (به فایده جامعه در بلندمدت) {سوال: ترجیح با تشخیص تفاوت دارد؟!}

میل به دو سبب از فایده گرایی خارج می شود: کیفیت لذات/ تقدس حقوق فردی.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی