مردی شبیه عکسهایش

نوشته های رامین مددلو در فضای مجازی

مردی شبیه عکسهایش

نوشته های رامین مددلو در فضای مجازی

مردی شبیه عکسهایش

بسم الله
نوشته های رامین مددلو. اهل شهر خوی
فارغ التحصیل دانشگاه امام صادق علیه السلام/ دانشجوی دکتری دانشگاه مفید قم رشته علوم سیاسی/ پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه السلام

کانال تلگرام:
https://t.me/istkhaterat

پیام های کوتاه
آخرین نظرات
دوشنبه, ۲ مرداد ۱۳۹۶، ۰۸:۲۷ ق.ظ

در حاشیهِ مرکزِ شهر

گدای سوریِ استانبول چه ویژگی های دارد؟ گدایان عمدتا زنان هستند با دو یا سه کودک. تا اینجا حرفه ای بودنشان ثابت می شود: ساخت فضای ترحم آمیز با استفاده از دو قشر احساس برانگیز: زن و کودک.

اما بیایید دقیق تر شویم. گدایی حرفه ای یک "کار حرفه ای" است و قواعد خاص خودش را دارد. در گدایی حرفه ای، زن گدا مادر کودک نیست بلکه یا از سوی رئیس شان (شخصی که امنیت [؟]، تهدید، ترس و جای خواب به او می دهد و در قبالش عمده درآمد گدایی اش را تصاحب می کند) به او سپرده شده و یا اگر خودش مستقل است، کودک را خریده. به کودکی که متعلق به گدا نیست، داروی خواب آور می دهند که هم ترحم آمیزتر باشد (کودکان به هنگام خواب معصومیت بیشتری دارند) و هم دردسرساز نباشند.

اما بیشتر کودکانی را که بنده دیدم هوشیار و در حال تجربه دنیای کودکانه خود بودند. همچنین در همکلام شدن با آن کودکان و دقت در رفتارهایشان، رفتار خواهر بزرگتر، رفتار مادر، رفتار برادری که یکی دو سال بزرگتر است را بین آنها دیدم. پس مدل رفتار کودکان با قواعد بازار گدایی حرفه ای نمی خواند. اما هنوز کافی نیست. به یک مسأله دقیق تر باید رجوع کنم. آنها شب ها را کجا به سر می برند؟

گدای حرفه ای شب ها جای خواب دارد. شب ها و پس از اتمام زمان کاری اش از مرکز شهر به مناطق حاشیه ای رفته و در خانه های عمدتاً جمعی شب را صبح می کند. پس اگر گدای حرفه ای باشند نباید نیمه شب ها در مناطق مرکزی پیدایشان شود. با یکی از پژوهشگران مسائل اجتماعی اهل ترکیه قرار ملاقاتی می گذارم و پیشنهاد شبگردی شبانه در مناطق مرکزی شهر را به او می دهم. می پذیرد و برنامه ما از غروب شروع می شود.

..

بالاخره شب فرا می رسد. شروع می کنیم به پیاده روی. دقت کنیم. گدای واقعی فرزندش این موقع شب خسته است و خوابش می آید. دقت کنیم. گدای واقعی اکنون زمان مستأصل شدنش است. کجاها را باید برویم تا بتوانیم بیابیمشان؟ جاهایی که از گردشگران، مغازه ها، پاساژها، مناطق تاریخی، ادارات دولتی، پلیس، از رفت و آمد، از کوچه ها دور باشد اما مرکز شهر باشد. برای شهری که حاشیه اش حداقل 25 کیلومتر از مرکز شهر فاصله دارد و قیمت هر بار استفاده از اتوبوس خط واحدش 2-3 لیر ترک است، گدای واقعی مستاصل یافتن "حاشیهِ مرکز شهر" است نه رفتن به "حاشیهِ شهر". پس باید برویم حاشیهِ مرکز شهر را بیابیم. جایی که محل رفت و آمد چندانی نباشد. ایضا محل گردشگران نباشد. پس باید تاریک باشد و مغازه نداشته باشد. یافتن چنین مکان هایی کار شاقی نیست.

اطراف مسجدی کوچک، زیر درختی بساط دو سه بی خانمان پیر بود. آن سوتر خانواده ای با چند کودک خردسال گوشه دیوار. چند ده متر آن طرفتر زنی با نوزادی در بغل نشسته در پله های عابرگذری زیرزمینی، تاریک و خالی از رفت و آمد. در حال فکر است. یک دنیا غم بر چهره اش است. آفتاب سوخته و تکیده و با حجاب کامل. سرریز یک دنیا قهقهِ مستانهِ دنیا شده یک دنیا غم و بر چهره این زن نشسته. درد واقعی اینجاست: حجاب کامل. این درد را نمی نویسم. نخواهم نوشت.

*

سیاست های دولت ترکیه در قبال آوارگان سوری قابل تقدیر است. در همسایگی مان خانواده ای سوری ساکن هستند که دولت ماهانه به آنها یارانه می دهد. مرد خانواده کار می کند و ماشین خریده اند. خانواده های پناهنده بسیاری دیدم که از سوریه فرار کرده بودند و اکنون سرپناه و کاری دارند و زندگی ای. با همه سختی ها و خوشی ها.

اما الان که در حال نوشتن این سیاه مشق ها هستم، باران شدیدی می بارد. بارانی که اگر استانبول شهری ساحلی نبود و دریا نداشت شاید سیل می شد کما اینکه محله ما سیلکی راه افتاد.

طفل شش ماهه، کودک سه ساله، کودک شش ساله پای برهنه... چند ساعت می توانند زیر باران شدید دوام بیاورند؟ و مادرشان، خواهرشان چند ساعت می توانند تب کردن آنها ببینند و دق نکنند؟

امیدوارم همه گدایان دنیا، گدایان حرفه ای باشند. اما نیستند. حداقل استانبول در خود محتاج واقعی، سائل واقعی کم ندارد و مسئول وضع اکنون آنها شخص شخیص آقای استانبول است. پس باید در مرکز شهرت آقای استانبول باشند تا شاید، شاید وجدانش اندکی زخم شود.


عکاس: بولنت قیلیچ

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی