مردی شبیه عکسهایش

نوشته های رامین مددلو در فضای مجازی

مردی شبیه عکسهایش

نوشته های رامین مددلو در فضای مجازی

مردی شبیه عکسهایش

بسم الله
نوشته های رامین مددلو. اهل شهر خوی
فارغ التحصیل دانشگاه امام صادق علیه السلام/ دانشجوی دکتری دانشگاه مفید قم رشته علوم سیاسی/ پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه السلام

پیام های کوتاه
بایگانی
آخرین نظرات

۹ مطلب در اسفند ۱۳۹۴ ثبت شده است

چهارشنبه, ۲۶ اسفند ۱۳۹۴، ۱۰:۰۴ ق.ظ

کلاس درس "طرح ریزی برای شهر عادل"

مدرس:

خانم تونی گریفین فارغ التحصیل و استاد معماری دانشگاه هاروارد است. وی پروژه های متعددی را در زمینه معماری و طراحی شهری در جهت تحول شهری بر عهده داشته است. وی اخیرا به مدیریت مرکز معماری مکس باند برگزیده شده است. از جمله تحقیقات این مرکز پروژه جوامع عادل شهری است. «پروژه شاخص های طراحی شهر عادل» در تلاش برای تعریف ارزش های یک شهر عادل است و یک ابزار سنجش کارایی را برای کمک به شهرها و جوامع پیشنهاد می دهد. این پروژه بیان می دارد که چگونه معماری، عدالت شهری را در محیط ساخته شده تسهیل می کند.


معرفی کلاس:

چرا برابری بیشتر، جوامع قوی تری ایجاد می کند؟ دکتر ریچارد ویلکینسون و کیت پیکت اخیرا مجموعه ای را داده ها را جمع آوری کرده اند که نشان می دهد نابرابری مادی تاثیر عمیقی بر قشربندی جمعیتی، ناامنی و رقابت و نیز گسترش همه مشکلات شهری مرتبط با معضلات اجتماعی و مهم تر از همه توانایی زندگی اجتماعی دارد. داده ها نشان می دهند که ایالات متحده بالاترین میزان نابرابری درآمد را در مقایسه با دیگر کشورها دارد و به لحاظ شاخص سلامت و مسائل اجتماعی نیز بدترین زمینه را دارا می باشد. زمانی که ما حضور عدالت شهری را در مسکن، حمل و نقل، توسعه تجاری و نیز زیرساخت ها بررسی می کنیم، این امر به نظر منصفانه است که برای طراحی یک شهر با عدالت بیشتر باید رشته های طراحی و معماری شهری نقش بیشتری را در سیاستگذاری، طراحی فرایندهای مشارکتی و مداخلات خلاقانه ایفا کنند تا بتوان مسائل عدالت اجتماعی و قضایی را به تصویر کشید. تصور کنید اگر ما یک فرایند و معیار خاص برای ارزیابی کارایی فضاهای عمومی شهری، توسعه مسکن، مناطق تجاری و سیستم حمل و نقل ایجاد کنیم چه اثرات مهمی بر خلق عدالت شهری بیشتر خواهیم گذاشت؟

به عنوان طراحان، سیاستگذاران و سازندگان ساختمان محیطی، ما باید توانایی تولید خروجی، فرایند و همواری نوآورانه شهر عادل را داشت باشیم. این کلاس ریشه ها و شرایط فعلی بی عدالتی در شهرها را بررسی خواهد کرد. مفاهیم عدالت شهری و حرکت های طراحی اثرگذار بر عدالت (به عنوان راهی برای اصلاح طراحی های دانشجویان در زمینه شهر عادل)، معیارها را برای تشخیص چگونگی طراحی یاری گر شهر عادلانه تر توسعه خواهد داد و ابزاری تعاملی برای تشخیص حضور عدالت یا بی عدالتی در مناطق محلی خواهد بود.


محل تشکیل کلاس:

دپارتمان معماری شهری دانشکده معماری دانشگاه هاروارد.


مدت زمان:

ترم بهار 2016، روزهای چهارشنبه به مدت 2 ساعت


منابع درس:

مشخص نشده است.


سرفصل های درس:

مشخص نشده است.


آدرس اینترنتی معرفی کلاس:

http://www.gsd.harvard.edu/#/academics/courses/ses-05362-spring-2016.html

۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۶ اسفند ۹۴ ، ۱۰:۰۴
رامین مددلو
دوشنبه, ۲۴ اسفند ۱۳۹۴، ۱۰:۰۹ ق.ظ

کلاس درس "بهداشت و عدالت اجتماعی" دکتر آمارتیا سن

مدرس:

دکتر آمارتیا سن از سال 2004 استاد اقتصاد و فلسفه در دانشگاه هاروارد است. وی سابقه استادی در کالج ترینیتی کمبریج، دانشگاه جاداوپور کلکته، مدرسه اقتصاد دهلی، مدرسه علوم اقتصادی لندن و دانشگاه آکسفورد را نیز در کارنامه خود دارد. 

در کارنامه وی ریاست انجمن اقتصاد، انجمن اقتصادی آمریکا، انجمن اقتصادی هند، انجمن بین المللی اقتصادی و ریاست افتخاری آکسفام به چشم می خورد. تحقیقات وی عمدتا در زمینه نظریه انتخاب اجتماعی، نظریه اقتصاد، فلسفه سیاسی و اخلاقی، اقتصاد رفاه، بهداشت عمومی، اقتصاد توسعه و مطالعات جنسیتی است. آمارتیا سن کتب متعددی نیز به رشته تحریر درآورده است. مانند کتاب توسعه به مثابه آزادی (1999) و ایده عدالت (2009). او از برندگان جایزه نوبل اقتصاد است.


معرفی کلاس:

در طول چند دهه گذشته در سراسر جهان پیشرفت های قابل ملاحظه ای در شاخص امید به زندگی به وقوع پیوسته. اما همراه با آن نابرابری های جهانی و منطقه ای از نتایج بهداشت و سلامت نیز افزایش یافته و این افزایش «شکاف نتایج» همیشه موازی با پیشرفت اقتصادی یا عوامل اجتماعی شناخته شده نیست.

تأثیرات علت و معلولی بر روی تفاوت ها موضوع آزمون های انتقادی است. آزمون هایی که شامل نقش نوآوری های جدید در پیشگیری و درمان، نظام های مراقبت بهداشت و شبکه های سلامت اجتماعی در افزایش یا کاهش بهداشت و تندرستی است.

در این کلاس مطالعات موردی از هند، چین، رواندا، هائیتی، تایلند و مناطق دیگر به همراه دیدگاه های تطبیقی درباره نظام های بهداشت شمال آمریکا و اروپا بررسی خواهند شد.

در این کلاس، دکتر پائول ادوارد فارمر، استاد بهداشت جهانی و پزشکی اجتماعی، دکتر آمارتیا سن را یاری خواهد داد.


محل تشکیل کلاس:

دپارتمان اقتصاد دانشکده هنر و علوم دانشگاه هاروارد.


مدت زمان:

یک ترم، نیمسال اول سال تحصیلی 2014-2015، دوشنبه ها به مدت 2 ساعت.


نکته: اطلاعات بیشتری راجع به این کلاس در سایت دانشگاه هاروارد درج نشده است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ اسفند ۹۴ ، ۱۰:۰۹
رامین مددلو
يكشنبه, ۲۳ اسفند ۱۳۹۴، ۰۸:۵۷ ق.ظ

کلاس درس "عدالت آموزشی" دکتر لوینسون

مدرس:

دکتر ماریا لوینسون استاد دانشکده آموزش دانشگاه هاروارد و دانش آموخته دانشگاه آکسفورد است. او یک فیلسوف سیاسی هنجارگراست که درباره آموزش مدنی، چندفرهنگی، توانمندسازی جوانان و اخلاق آموزشی می نویسد. پروژه اخیر وی عدالت در مدارس است. در این پروژه او تحلیل های فلسفی و مطالعات تجربی مبتنی بر مدارس را ترکیب کرده است تا ابعاد پیچیده  ارزیابی، دستیابی و آموزش عدالت در مدارس را مشخص سازد. این پروژه ابزاری به دست مربیان می دهد تا در اقدامات خود تصمیمات درست را اتخاذ کنند. همچنین با نشان دادن وضعیت پیچیده مدارس نظریه پردازان سیاسی را وادار می کند تا نظریات عدالت را توسعه دهند. (توضیحات بیشتر درباره این پروژه در صفحه معرفی دکتر لوینسون: http://www.gse.harvard.edu/faculty/meira-levinson)


معرفی کلاس:

مربیان و سیاستگذاران آموزشی به طور منظم از سوی تصمیمات اخلاقی شان به چالش کشیده می شوند. به عنوان مثال، درباره دانش آموزی که با مسائل عاطفی به عنوان کسی که اغلب مخل نظم کلاس است شناخته می شود، چه باید کرد؟ آیا معلمان باید از هر گونه افزایش نمره خودداری کنند؟ حتی اگر این افزایش نمره برای کمک به دانش آموزی باشد که همزمان با تحصیل، کارگری نیز می کند چطور؟ آیا این عادلانه است که برای گسترش مزایای مدرسه جهت دستیابی به نتایج برجسته دانشگاهی، نرخ تحصیل در آن مدرسه افزایش بسیار یابد؟ زمانی که بسته شدن یک مدرسه یا خط مشی های ارزیابی معلم، اثرات نامناسب بر جوامع کم درآمد رنگین پوست می گذارد، آیا به خودی خود این امر را می توان نشانه ای از بی عدالتی دانست؟ اغلب این نوع از سوالات ذیل عنوان چالش های تکنوکراتیک مدیریت، الزامات قانونی یا الزامات مسئولیت پذیری پاسخ داده شده اند. اما در این کلاس ابعاد اخلاقی اقدام و سیاستگذاری آموزشی با تمرکز بر عدالت بررسی خواهند شد. این کلاس برای اساتید و دانشجویان دکتری تمامی رشته ها طراحی شده است.

از جمله اهداف کلاس موارد ذیل است:

. شناسایی، تحلیل و ارزیابی چالش های اخلاقی در سیاست ها و اقدامات آموزش عالی

. به کار بردن مفاهیم و اصول هنجاری در پاسخ به پرسش های اقدام و سیاستگذاری آموزشی


محل تشکیل کلاس:

دانشکده آموزش دانشگاه هاروارد.


منابع اصلی درس:

-Kennedy, Randall. For Discrimination: Race, Affirmative Action, and the Law. New York: Vintage, 2015

-Ross, Catherine J. Lessons in Censorship: How Schools and Courts Subvert Students' First Amendment Rights. Cambridge: Harvard University Press, 2015

-Levinson, Meira and Jacob Fay, editors. Dilemmas of Educational Ethics: Cases and Commentaries. Cambridge: Harvard Education Press, 2016.

مدت زمان:

ترم بهار سال 2016. روزهای سه شنبه و پنج شنبه. هر جلسه 2 ساعت.


سرفصل های درس:

1-عدالت و برابری. 2-بی عدالتی، احترام و به رسمیت شناختن 3-استحقاق و پاسخگویی 4-آزادی و دموکراسی


آدرس اینترنتی معرفی کلاس:

https://canvas.harvard.edu/courses/8668

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ اسفند ۹۴ ، ۰۸:۵۷
رامین مددلو
سه شنبه, ۱۸ اسفند ۱۳۹۴، ۱۲:۲۷ ب.ظ

معرفی و خلاصه کتاب "عدالت و سیاست"

معرفی کتاب

کتاب "عدالت و سیاست؛ بررسی ابعاد نظری و کاربردی عدالت در گفتمان سیاسی اسلام و غرب" از تولیدات انتشارات دانشگاه امام صادق علیه السلام در زمینه عدالت پژوهی است. کتاب به اهتمام دکتر فرشاد شریعت در سال 1387 انتشار یافته و شامل هفت مقاله از هفت عضو هیأت علمی وقت دانشکده معارف اسلامی و علوم سیاسی در باب عدالت است.

کتاب در دو بخش سامان یافته است. بخش اول با عنوان مباحث فقهی- کلامی شامل سه مقاله با عناوین «ابعاد نظری عدالت نبوی» از دکتر علیخانی، «عدالت از دیدگاه امام علی علیه السلام» از دکتر درخشه و «عدالت به مثابه تعدیل» از دکتر افتخاری بوده و بخش دوم با عنوان مباحث کاربردی-تطبیقی شامل مقالات «نوستالژیای عدالت و شهر عدل در فلسفه سیاسی غرب و کفتمان مسیحی» از دکتر شریعت، «مقایسه مفهوم عدل در اسلام و مسیحیت با تکیه بر آراء آگوستین» از دکتر احمدی طباطبائی، «جایگاه عدالت در روابط بین الملل» از دکتر خانی، و «فراز و فرود گفتمان عدالت در دولتهای جمهوری اسلامی ایران» از دکتر خواجه سروی می باشد. با توجه به عناوین مقالات متوجه می شویم که دوم مقاله نخست حالت مقدماتی داشته، مقاله سوم مدعی ارائه تعریفی جدید از عدالت با تکیه بر زندگی سیاسی امام خمینی است، مقالات چهارم و پنجم به مقایسه تطبیقی امر عدالت در اسلام و مسیحیت دست زده و مقالات ششم و هفتم هم به بررسی جایگاه عدالت در دو عرصه متفاوت پرداخته اند.

جهت آشنایی دقیقتر با محتوای کتاب، خلاصه هر مقاله به همراه نقد آن در ادامه بیان می شود. در انتها نیز نقد کلی کتاب بحث خواهد شد.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ اسفند ۹۴ ، ۱۲:۲۷
رامین مددلو
شنبه, ۱۵ اسفند ۱۳۹۴، ۰۲:۰۶ ب.ظ

کلاس عدالت سندل: جلسات پنجم و ششم

جلسه پنجم/ لیبرتاریانیسم

با آزمایش مقایسه شکسپیر و سیمپسون ها و ترجیح دومی از سوی دانشجویان، نظر میل به چالش کشیده می شود. دانشجوها می دانستند که شکسپیر لذت عالی تری است اما سیمپسون ها را ترجیح می دادند.

میل در کتاب فایده گرایی اش تلاش می کند تا نقش حقوق فردی را در عدالت به رسمیت بشناسد:

حق برخورداری از عدالت، مقدس ترین جزء از اجزای الزامی اصول اخلاقی است.

سوال: چرا؟ پاسخ میل: چون اگر عدالت برقرار باشد و حقوق افراد را رعایت کنیم در درازمدت جامعه بهتری خواهیم داشت.

سوال: اگر در شرایطی حقوق مردم پایمان شود و در درازمدت جامعه بهتری داشته باشیم، چطور؟ آیا می توانیم حقوق مردم را پایمان کنیم؟

سوال اصلی این است: چرا حقوق فردی مردم را باید رعایت کنیم؟ به خاطر جامعه بهتر در آینده؟

شاید انگیزه دیگری برای احترم به حقوق مردم وجود دارد که فایده گرایی میل قادر به پاسخ دادن به آنها نیست. استانداردهای اخلاقی مستقل که قادر به ارزش گذاری لذات عالی نیز هستند.

باید به دنبال نظریه های بنیادینی باشیم که می گویند فرد فرد انسان ها مهم هستند نه به خاطر آینده بهتر یا بیشینه مطلوبیت.


لیبرتاریانیسم

از جمله آنها لیبرتاریانیسم (آزادی گرایی) است. این مکتب آزادی را اصلی ترین حق انسان می داند. نباید از افراد جهت ساخت جامعه ای بهتر برای دیگر استفاده اجباری کرد. رابرت نوزیک از فیلسوفان این مکتب می گوید: افراد حقوقی بنیادی دارند که هرگونه عملکرد دولت را زیر سوال می برند.

سه مورد از اقدامات دولت نامشروع و ناعادلانه اند:

الف) قوانین پدرسالارانه: تصویب قانون برای حفاظت مردم از خودشان از سوی دولت

ب) قوانین اخلاقی: این قوانین هم حق آزادی را نفی می کنند.

ج)قوانین مربوط به مالیات و بازتوزیع ثروت از ثروتمندان به فقرا. در واقع مساوی دزدی است.

یک دولت حداقلی باید باشد تنها برای نیازهای همگانی مانند دفاع ملی و پلیس و سیستم قضایی برای حفاظت از قوانین مالکیت.

عادلانه بودن یا نبودن نابرابری به فرایند مرتبط است نه به خروجی. نوزیک دو اصل عدالت فرایندی خود را به این نحو بیان می کند:

الف) نحوه گردآوری یا تملک اولیه: آیا افراد ملزومات ثروتشان را از طریق منصفانه ای به دست آورده اند؟

ب) مبادله در بازار آزاد بر مبنای توافق آزادانه.

اشکال به آزادی گرایان:

شما در یک جامعه به سر می برید، بسیاری از خروجی های شما در نتیجه فرصت هایی است که از سوی جامعه به شما اعطا شده است.

اشکال فایده گرایان: اگر هزینه افزایش سطح زندگی فقرا را نپردازید، جرم و جنایت افزایش می یابد و مقابله با آن هزینه بیشتری دارد.


زنجیره بنیادین آزادی گرایان:

مالیات = گرفتن ثمره کار من = معادل تحمیل کار اجباری = یعنی برده داری.

اصل بنیادین آزادی گرایی: من مالک خویشتن هستم.

برای نقد آزادی گرایی باید این زنجیره بنیادین شکسته شود.

 

جلسه ششم/ انتقاد به لیرتاریانیسم

نگرانی آزادی گرایان از مسأله اجبار، زیربنای طرح دولت حداقلی از جانب آنها است.

سوال: اجبار چه اشکالی دارد؟

پاسخ آزادی گرایان: اجبار یا استفاده از فرد برای تامین رفاه عمومی ناقص اصل مالکیت بر خویشتن است.

انتقاد به آزادی گرایان در سایت: وضع مالیات با توافق همگانی (تصویب در کنگره) اجبار نیست.

پاسخ آزادی گرایان: اجبار اکثریت است.

انتقاد: زمانی که ما در جامعه ای زندگی می کنیم، بخشی از مالکیت بر خویشتن را به جامعه واگذار می کنیم.


ریشه یابی حق مالکیت بر خویشتن:

طرح از سوی جان لاک. وی نظریه پرداز حق مالکیت خصوصی بر اساس قوانین طبیعت است. وی می گفت:

"وقتی نیروی کار ما با چیزهایی که متعلق به ما نیستند در هم می آمیزد، حق مالکیت ما بر آن چیزها را ایجاد می کند. زیرا ما مالک نیروی کار خود هستیم چون مالک خود هستیم".

باید برای بررسی حق مالکیت بر خویشتن آزادی گرایان به بررسی نظر جان لاک در این باره بپردازیم.

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ اسفند ۹۴ ، ۱۴:۰۶
رامین مددلو
سه شنبه, ۱۱ اسفند ۱۳۹۴، ۱۰:۰۸ ق.ظ

کلاس عدالت سندل: جلسات سوم و چهارم

یادداشت برداری از کلاس عدالت سندل

جلسه سوم/ ایراد به بنتهام

از نظر بنتهام، اجتماع، مجموعه افراد تشکیل دهنده آن است و سوال از قانون و عدالت را باید از شهروندان پرسید.

نظریه بنتهام در اصل هزینه-فایده خلاصه می شود که از طریق آن امور ارزش گذاری مالی می شوند.

سوال: چطور می شود زندگی را ارزش گذاری کرد؟

برخی از هزینه- فایده ها حتی برای ارزش زندگی نیز قیمتی در نظر گرفته اند. برخی نیز گفته اند اساسا ارزش گذاری همه امور بر مبنای پول درست نیست.

ایراد به کلیت فایده گرایی بنتهام:

الف) حقوق اقلیت ها و امکان معامله شدن آن حقوق به خاطر فایده اکثریت. آیا فایده گرایی به یک میزان به حقوق فردی یا حقوق اقلیت ها احترام می گذارد؟

ب) عدم امکان پذیری جمع زدن همه ارزش ها با هم (حتی با سنجه پول). {اشکال به آزمایش تورندایک: نیاز انسان را مجبور می کند، اجبار نشانه درستی و صحت نیست.}


جلسه چهارم/ فایده گرایی جان استوارت میل

دو ایراد فایده گرایی بنتهام:

الف) نادیده گرفتن حقوق فرد (به خصوص در مورد اقلیت ها)

ب) عدم امکان تبدیل همه ارزشها به یک واحد یکسان.

آیا همه ارزشها قابل اندازه گیری اند؟ آیا فایده گرایی حق دارد فرض کند ما قادریم ارزشی یک شکل برای همه چیز در نظر بگیریم؟ پاسخ بنتهامی به این پرسش این است: ما نباید قضاوت کنیم.

فایده گرایی میل:

این پرسش مسأله وجوب تمایز به لذات عالی و پست را پیش می کشد. جان استوارت میل، در جهت اصلاح این ایرادات تلاش کرد وجهه ای انسانی به فایده گرایی ببخشد. وی در این مسیر با پیش کشیدن مسأله وجوب تمایز بین لذات عالی و پست گفت که باید به ادراک مردم برای فهم خواستنی ها و لذت ها رجوع شود. با آزمون لذت ها، لذت برتر توسط اکثریت مردم ترجیح داده می شود بدون وجود معیارهای خارجی و مستقل. از نظر میل، کمال یابی و آموزش مردم آنها را قادر می کند لذات عالی را تشخیص دهند.

بر این اساس میل عدالت را اینگونه تعریف می کند: تعهدات مشخص اخلاقی برتر به سبب فایده اجتماعی (به فایده جامعه در بلندمدت) {سوال: ترجیح با تشخیص تفاوت دارد؟!}

میل به دو سبب از فایده گرایی خارج می شود: کیفیت لذات/ تقدس حقوق فردی.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ اسفند ۹۴ ، ۱۰:۰۸
رامین مددلو
دوشنبه, ۱۰ اسفند ۱۳۹۴، ۰۹:۴۶ ق.ظ

کلاس عدالت سندل: جلسات اول و دوم

یادداشت برداری از کلاس عدالت سندل

جلسه اول/ مطلق گرایی و نتیجه گرایی

از جمله مسائلی که در انتخاب باید توجه کرد، درگیر بودن یا نبودن یکی از اضلاع ماجرا در امر مورد وقوع است. آیا درگیر نبودن می تواند توجیحی بر عادلانه نبودن هل دادن مرد چاق در مثال واگن و پل باشد؟

مسأله دیگر، انتخاب بر مبنای تعداد است، آیا اجرای عدالت در حق 5 نفر دلیل خوبی برای ظلم در حق 1 نفر خواهد بود؟ در صورتی که مجبور به انتخاب باشیم چه باید کرد؟

اصول اخلاقی بحث شده در جلسه اول کلاس:

الف) نتیجه گرایی:

درست بودن و اخلاقی بودن عملکرد فرد به عواقبی بستگی دارد که از اعمال فرد ناشی می شوند.

توجه به خروجی ها و نتیجه گرا بودن. استدلال اخلاقی نتیجه گرا، بنیاد اخلاقیات را بر اساس نتایج یک عمل تعریف می کند. اثرگذارترین نمونه نتیجه گرایی، فایده گرایی است.

ب) مطلق گرایی:

کیفیت ذاتی خود عمل. اخلاق مطلق گرا، اخلاقیات را در الزامات، وظایف و حقوق اخلاقی مشخص تعریف می کند، صرفنظر از آنکه چه نتایجی را در پی داشته باشند. مهمترین فیلسوف اخلاق مطلق گرا، امانوئل کانت است.

حاشیه بحث: بحث از عدالت زندگی فلسفی و سیاسی را به خطر می اندازد.

فلسفی (شخصی): به تردید افتادن عقاید و باورداشت های قبلی. فلسفه باعث می شود با مسائلی که از قبل با آنها آشنایی داشته و پذیرفته ایم برخورد کرده و درباره آنها متزلزل شویم.

سیاسی: فلسفه سیاسی ممکن است شما را به شهروند بدتری مبدل کند.


جلسه دوم/ جرمی بنتهام

ایده اصلی:عمل درست و عادلانه به عملی اطلاق می شود که مطلوبیت را بیشینه کند. مطلوبیت نسبت لذت در مقابل درد است.

شعار ایده بنتهام: بیشترین خشنودی برای بیشترین تعداد.

سه مسأله حول فایده گرایی:

در مثال پارکر، مدافعین قتل پارکر به نیاز، ضرورت، تعداد افراد، تبعات و شرایط استناد می کنند.

الف) آیا رضایت مظلوم (به صورت فرایند یا خروجی) می تواند دلیلی بر اخلاقی بودن ظلم شود؟ در مثال دادلی و پارکر که مجبور به انتخابیم، آیا رضایت مقتول می تواند باعث عادلانه شدن قتل او شود؟

مخالفت مطلق: قتل به طور مطلق غلط است: هر فرد یک سری حقوق اساسی دارد.

ب) منشاء این حقوق؟

مخالفت نوع دیگر: همه باید مساوی در نظر گرفته شوند. آیا قرعه کشی را می توان نوعی از رضایت به حساب آورد؟

ج) آیا توافق بر یک روال مشخص، حتی روال منصفانه، نتیجه حاصل از آن را توجیه می کند؟

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۰ اسفند ۹۴ ، ۰۹:۴۶
رامین مددلو
جمعه, ۷ اسفند ۱۳۹۴، ۰۸:۲۵ ق.ظ

کرسی درس عدالت پژوهی مایکل سندل

مایکل سندل استاد فلسفه سیاسی دانشگاه هاروارد است. وی از جمله جماعت گرایان فضیلت گرایی است که دیدگاه های خود را با نقد نظریه عدالت جان رالز طرح کرد و رفته رفته، با بهره گیری از نظرات سایر جماعت گرایان به خصوص السدیر مکین تایر، منسجم ساخته است.

سندل مدت سی سال است که کلاس عدالت پژوهی خود را در دوره کارشناسی دانشگاه هاروارد دایر نموده. اخیرا ثمره این کلاس ها در کتابی با عنوان "عدالت: چه باید کرد" منتشر شد. این کتاب از شیوه ای روایی – آموزشی بهره می گیرد و تلاش دارد مهم ترین نظریات عدالت در مکتب لیبرالی را با استفاده از مسائل روز جامعه توضیح دهد. مشخص است که در این توضیح، خروجی و نتیجه عینی نظریات و دیدگاه ها از سوی سندل برجسته می شوند.

البته انتشار این کتاب تنها اقدام سندل و دانشگاه هاروارد در همگانی کردن عدالت پژوهی نیست. دانشگاه هاروارد با ایجاد سایت http://www.justiceharvard.org فیلم کلاس های امسال عدالت پژوهی سندل را بر روی اینترنت قرار داده است. تعداد جلسات کلاس 24 جلسه نیم ساعته است که در دوازده فایل تصویری یک ساعته خلاصه شده. برای هر دو جلسه، در سایت متون آموزشی کوتاه قرار داده شده. همچنین متن مسائل واقعی بررسی شده در کلاس نیز در سایت و به ترتیب هر جلسه قرار داده شده است. برای افزایش تعامل مخاطبین سایت با سندل، بخش گفتگو حول مسائل و مثال های طرح شده نیز در سایت پیش بینی شده. نکته اینکه سندل گفتگوهای این بخش را مطالعه کرده و از مباحثات شما بهره می برد.

برای بهره گیری هر چه بهتر از این کلاس آموزشی، پیشنهاد می کنم متون پیش مطالعه (هم ساده و هم پیشرفته) هر جلسه را به همراه متون همراه آن جلسه ابتدا مطالعه فرمایید، سپس فیلم آن جلسه را مشاهده کنید و با پایان یافتن این 24 جلسه، کتاب "عدالت: چه باید کرد" مایکل سندل با ترجمه افشین خاکباز را مطالعه فرمایید. لازم به توضیح است که زیرنویس جلسات اول تا ششم از 24 جلسه، توسط انجمن دانشجویان ایرانی دانشگاه واترلوی کانادا ترجمه شده است. ترجمه خوب و درست. اما بقیه جلسات را زحمت باید کشید و زیرنویس انگلیسی فیلم ها را باید فعال نمود و عرق ریخت! به دوستان این انجمن ایمیل زده و درخواست ترجمه بقیه جلسات را کرده ام. اگر برایشان مقدور نبود، شاید خودم نشستم ترجمه شان کردم.           


پ.ن: 

 جلسات یک تا شش با زیرنویس فارسی

خرید اینترنتی کتاب عدالت، چه باید کرد؟

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۷ اسفند ۹۴ ، ۰۸:۲۵
رامین مددلو

لینک خبر: دانشگاه مفید

این برنامه به همت کانون دانش آموختگان دانشگاه مفید و مشارکت انجمن علمی دانشجویی علوم سیاسی دانشگاه مفید روز دوشنبه ۲۶ بهمن ۹۴ برگزار شد. 
قزل ایاق مولف کتاب ائتلاف های سیاسی در جمهوری اسلامی در ابتدای نشست ضمن تقدیر از برگزاری جلسه نقد کتاب اظهار داشت: این کتاب در حقیقت موضوع پایان نامه و درخواست مرکز اسناد از بنده بود که این کار به مرور تکمیل شد و مباحث جامعه شناسی را تقویت کرد و مباحث تاریخی به آن اضافه کردند.
او با بیان اینکه نگارش این کتاب سال 84 آغاز و سال 87 به پایان رسید؛ گفت: این کتاب سال 91 با توجه به یک سری محدودیت های نظری و تاریخی منتشر شد.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ اسفند ۹۴ ، ۰۹:۴۱
رامین مددلو