مردی شبیه عکسهایش

نوشته های رامین مددلو در فضای مجازی

مردی شبیه عکسهایش

نوشته های رامین مددلو در فضای مجازی

مردی شبیه عکسهایش

بسم الله
نوشته های رامین مددلو. اهل شهر خوی
فارغ التحصیل دانشگاه امام صادق علیه السلام/ دانشجوی دکتری دانشگاه مفید قم رشته علوم سیاسی/ پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه السلام

پیام های کوتاه
بایگانی
آخرین نظرات

۷ مطلب در دی ۱۳۹۴ ثبت شده است

چهارشنبه, ۳۰ دی ۱۳۹۴، ۰۴:۵۶ ب.ظ

حد پوشش در فرهنگ دینی

 سبک زندگی، یعنی چگونه زندگی کردن و این چگونه زندگی کردن همه زوایای حیات یک انسان و یک جامعه را دربرمی گیرد.

بر این اساس سبک زندگی دینی یعنی نحوه و چگونگی حیات بر اساس دین و ما باید بفهمیم دین در عرصه های مختلف زندگی چه سخن هایی گفته است.

معمولا گزاره های سلبی دین زیاد بحث می شود ولی آنچه که در این باب بیشتر مهم است گزاره های ایجابی دین است که به واسطه آنها می توان به سمت "ساخت" حرکت کرد. باید معیارهای "چه بودن" را علاوه بر معیارهای "چه نبودن" از دین استخراج کنیم.   

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ دی ۹۴ ، ۱۶:۵۶
رامین مددلو
يكشنبه, ۲۷ دی ۱۳۹۴، ۰۹:۱۷ ق.ظ

روایت شخصی از زوال یک انقلاب مردمی

حاشیه:

محمود دولت آبادی را، نویسنده ای که هشتمین دهه عمرش را می گذراند، به حق باید یکی از رمان نویسان توانمند ایران امروز دانست. این نویسنده که سیر در فضایی چپ گرایی و زندانی شدن در دوران پهلوی دوم (به سبب چنین سیری) را در گذشته خود دارد، همواره در پی تبیین و روایت دگرگونی است. آثار وی شرح نابسامانی ها و تلاطم های جامعه و کنش و واکنش شخصیت هایش به این تلاطم ها از سویی و تاثیر و تاثر شخصیت هایش از نابسامانی های جامعه است. به بیان دیگر این نویسنده سپید موی در پی شرح خوشی ها و آرامش زندگی روزمره نیست. آقای دولت آبادی نویسنده ای سطحی نگر مانند ر.اعتمادی که عادت نگارشی پاورقی نویسان مجلات زرد را با حجم دهی به کتاب مبدل کرده اند نیست، وی دغدغه دارد، دغدغه تلاطم و چگونگی مواجهه با تلاطم.

۵ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۷ دی ۹۴ ، ۰۹:۱۷
رامین مددلو
پنجشنبه, ۲۴ دی ۱۳۹۴، ۰۹:۳۶ ق.ظ

اصل بر مداراست نه همراهی یا برخورد امنیتی

 نقطه عطف عرصه هنر

انقلاب اسلامی یک نقطه عطف در همه عرصه ها بود. از جمله در عرصه هنر. نقطه عطفی که به سبب ریشه داشتن انقلاب اسلامی در ساحت فکر رخ می داد و تاریخ هر عرصه را به پیش و پس از خود تقسیم می نمود. این تقسیم در عرصه هنر به عینه رخ داد. در عرصه هنر، یک جبهه خودی در برابر جبهه غیر خودی ایجاد شد. یک جبهه خودی انقلابی. این جبهه که مفاهیم انقلاب را جزء آرمان هایش قرار داد و به آن مفاهیم ایمان آورد شامل دو قشر بود، قشری که زاییده انقلاب اسلامی بود و قشر اقلیتی که پیش از انقلاب وجود داشت و انقلاب اسلامی ماهیت اینها را تغییر داد. فضای اصلی ظهور این جبهه نیز پس از انقلاب اسلامی، دوران جنگ تحمیلی بود. ایجاد جبهه خودی انقلاب، یک روند طبیعی بود. عمق فکری انقلاب اسلامی و ارتباط آن با آرمان های انسانی مانند عدالت خواهی طبیعی بودن این روند را تضمین می کرد. ویژگی انقلاب اسلامی پرورش روحیات متناسب با فضای تنفسی خود است.

در برابر جبهه خودی، یک  جبهه غیرخودی نسبت به انقلاب اسلامی وجود دارد. جبهه غیر خودی به انقلاب ایمان نمی آورد. در برخورد با آن نیز به دو قسم تبدیل می شود، یا به ضدیت با انقلاب بر می خیزند و یا نسبت به این واقعه عظیم بی تفاوت رفتار می کنند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ دی ۹۴ ، ۰۹:۳۶
رامین مددلو
سه شنبه, ۲۲ دی ۱۳۹۴، ۱۰:۰۲ ب.ظ

داستان یک طرح دینی

     - مصوبه اول: اصول و مبانی و روش های اجرایی گسترش فرهنگ عفاف
     - مصوبه دوم: راهبردهای گسترش فرهنگ عفاف

دولتها، چه اصلاح طلب، چه اصولگرا و چه کارگزارانی از اجرای این دو مصوبه گریزان بودند. برخی به جایگاه قانونی شورای عالی انقلاب فرهنگی در زمینه تصویب قوانین ایراد می گرفتند و برخی نیز به محتوای این دو مصوبه. دو مصوبه ای که برآمده از متن یک جامعه دینی و به تبع آن یک حکومت دینی است.

اگر ایراد به جایگاه قانونی شورا را ناشی از بازیهای سیاسی بدانیم و بررسی آن را به حقوقدانان بسپاریم، بحث بر روی محتوای مصوبات کاری درخور است. شاید دولتها حق داشته باشند و محتوای این دو مصوبه برخلاف موضوع آنها به گسترش عفاف و حجاب نینجامد.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ دی ۹۴ ، ۲۲:۰۲
رامین مددلو
شنبه, ۱۹ دی ۱۳۹۴، ۰۵:۲۷ ب.ظ

تجددستیزان مدرن

نکته:

این متن را هم زمانی در یکی از صدها بولتن محرمانه این مملکت چاپیدم. متعلق است به دوران تمرین نویسندگی.


ورود غرب به ایران، تنها باعث شکل گیری نحله های متمایل به خود نشد. برخی گروه ها که دارای پایگاه سنتی در ایران بودند، به مبارزه با کلیت غرب پرداختند. این گروه ها در دوره مشروطه عمدتا به حوزه روحانیت متصل بودند و عمده تلاش خود را جهت مخالفت با نظام مناسبات اجتماعی جدیدی که پس از مشروطه شکل گرفته بود و نماد آن نظام سیاسی مشروطه با محتوای غربی بود به کار گرفتند.

به سبب جایگاه علمی روحانیونی که خود را داخل درچنین حلقاتی تعریف می کردند شاهد شکل گیری رساله های ضد مشروطه ای هستیم که از فخامت کلام و عمق بیان برخوردارند و به خوبی توانسته اند تضاد محتوایی دین اسلام و کلیت غرب را نشان دهند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ دی ۹۴ ، ۱۷:۲۷
رامین مددلو
جمعه, ۱۸ دی ۱۳۹۴، ۰۳:۲۰ ب.ظ

مروری بر یک میزبانی اجباری

نکته:

این متن را زمانی در یکی از صدها بولتن محرمانه این مملکت چاپیدم. متعلق است به دوران تمرین نویسندگی.


 

... و همینطور مهمان هایی که داریم، خوب افغانی هستند، مسلمان هستند یا فرض کنید که عراقی هستند یا بیچاره ها را از خانه های شان دور کردند، مال شان را بردند، خودشان را فرستادند اینجا، خوب باید چه کرد با این ها؟ نباید این ها را پذیرایی کرد؟ ما مسلمانیم، آن ها هم مسلمانند، ما باید از آن ها پذیرایی کنیم، خدمت کنیم به آن ها و این دولت است که دارد این کار ها را می کند.

بیان این عبارات از سوی امام خمینی رحمه الله علیه سرآغاز حضور برادران افغانی در ایران، آنهم در حجمی گسترده بود. در سال 1979 میلادی نیروهای ارتش شوروی در پی مبارزات مجاهدین با حکومت کمونیستی ببرک کارمل وارد خاک افغانستان می شود. متعاقب آن امام خمینی در سخنانی آوارگان افغانی جنگ زده را میهمان خطاب می کند و دولت وقت هم با باز گذاشتن مرزها بسیاری شان را می پذیرد. در این دوران تعداد افغان هایی که به ایران پناهنده شدند و به اشتباه واژه مهاجر بر آنان اطلاق گردید به سه میلیون و یکصد هزار نفر رسید. معمولا کشورها جمعیت  های عظیم پناهنده را در کمپ هایی جدا از جوامع خود نگه داری می کنند. اما ایران چنین کاری را نکرد و این جمعیت افغانستانی وارد اجتماعات شهرها و روستاها شد. استانهای خراسان، تهران، قم و اصفهان از مهم ترین مراکز تجمع برادران افغانی بود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ دی ۹۴ ، ۱۵:۲۰
رامین مددلو
جمعه, ۴ دی ۱۳۹۴، ۰۸:۵۶ ق.ظ

عدالت کجای زندگی مان است؟

سید حسن خمینی در انتخابات مجلس ثبت نام کرد، در شهرستان ها برخی چهره های محلی اصولگرا با عنوان مستقل در انتخابات مجلس ثبت نام کردند، دروازه بان تیم استقلال 4 هفته از میادین دور شد، لاریجانی وحدت اصولگراها را به هم زد، مدارس تهران تعطیل نشد، هوای تهران و کلان شهرها هنوز آلوده اند، برجام برجا می ماند،...

این لیست جملات خبری را می توان همین طور ادامه داد. جملات خبری که هر روز و هر هفته برای ما مهم می شوند، توجهمان را به خود جلب می کنند، درگیرمان می کنند و فراموش می شوند. جایگزین آنها جملاتی از جنس خودشان است.

چرا این جملات خبری برایمان مهم می شوند؟ بهتر آن است که بپرسم چرا این خبرها و این حوزه ها و این جنس خبرها از این حوزه ها برای ما مهم می شوند؟

پاسخ را شاید در نوع نگاه به جهان پیرامون بیابیم و فیلتری که بر چشمان خود گذاشته ایم. فیلتری که اهمیت وقایع جهان پیرامون را برای ما تعیین می کند و متناسب با آن، حساسیت ها و رفتارهای ما را نیز شکل می دهد.

بیایید تعویض فیلتر نگاه به جهان پیرامون را تجربه کنیم (فرقی نمی کند قبلا چه فیلتری را انتخاب کرده یا برایمان انتخاب شده بود) و به جای فیلتر قبلی، فیلتر جدیدی با دو محور قرار دهیم: حفظ حداقلی کرامت انسانی + اهمیت یافتن دیگری.

به نظرتان چه خبرهایی اکنون برای ما مهم می شوند؟ شاید خبر پایین یکی از آنها باشد:

روستاییانی که رئیس‌جمهور را نمی‌شناسند


و یا این یکی:

عدم ترخیص بیمار کارتن‌خواب به دلیل بی‌پولی

شاید با فیلتر جدید، دغدغه ما دعوای اصولگرا و اصلاح طلب نباشد. شاید دیگر دغدغه ما طبقه متوسطی که با آگاهی کاذب خود، سعی در رفتار کردن به شیوه ثروتمندی و نالیدن از اینکه نمی تواند ادای ثروتمندان (یا اصلا یک رده اقتصادی بالاتر از رده خود) را به قدر کفایت درآورد و این را نشانه فقر می داند، نباشد. شاید دیگر دغدغه ما فوتبال و استقلال و پیروزی و تراکتورسازی نباشد. شاید دیگر دغدغه ما نژاد و لهجه و این حرفها نباشد. شاید... .

شاید دیگر به جای عضویت در انجمن اسلامی (مستقل و غیرمستقل) و کانون دایره و غیره، عضو گروه های دیگری شویم. گروه هایی که دغدغه حفظ حداقل کرامت انسانی را دارند، گروه هایی که به دنبال عدالت اند با همه ابهام مفهومی آن. مثل همین گروه های جهادی، مثل همین برخی از مددکاران اجتماعی، مثل دیوار مهربانی.

شاید حتی به وام های دولتی هم نگاه دقیق تری بندازیم... .


پ.ن:

1- عدالت اقتصادی قابل فهم ترین عرصه عدالت است. البته در مورد خبر اول، مسأله عدالت در همه حوزه های بشری مطرح است.

2- انقلاب اسلامی متعلق به مستضعفین تمام جهان است.

3- با عینک عدالت، بهتر می توان استکبار و استضعاف را فهمید. باور بفرمایید. بهتر می توان مظلومیت سوری ها، یمنی ها، فلسطینی ها، نیجریه ای ها، بلوچ ها، مرزنشین ها، کارتن خواب ها، بچه یتیم ها و غیره را فهمید.

4- سامانه پرداخت الکترونیکی کمیته امداد امام خمینی رحمه الله علیه

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ دی ۹۴ ، ۰۸:۵۶
رامین مددلو