مردی شبیه عکسهایش

نوشته های رامین مددلو در فضای مجازی

مردی شبیه عکسهایش

نوشته های رامین مددلو در فضای مجازی

مردی شبیه عکسهایش

بسم الله
نوشته های رامین مددلو. اهل شهر خوی
فارغ التحصیل دانشگاه امام صادق علیه السلام/ دانشجوی دکتری دانشگاه مفید قم رشته علوم سیاسی/ پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه السلام

پیام های کوتاه
بایگانی
آخرین نظرات

۳ مطلب در آبان ۱۳۹۲ ثبت شده است

جمعه, ۲۴ آبان ۱۳۹۲، ۱۰:۵۳ ق.ظ

...

ا
ب                  ا

       ا                               ل

ف
            ض             ل


با سر نیزه تنت را چه به هم ریخته اند!
۴ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ آبان ۹۲ ، ۱۰:۵۳
رامین مددلو
پنجشنبه, ۱۶ آبان ۱۳۹۲، ۰۸:۳۷ ق.ظ

چگونه یک تک نگاری خوب از یک هیئت بنویسیم؟

یکی از مسائلی که در حوزه مراسمات عزاداری امام حسین علیه السلام با آن دست به گریبان هستیم مکتوب نشدن نحوه اجرای این مراسمات در مناطق گوناگون کشور است. می توانید بگویید که تا به حال مستندهای تلویزیونی زیادی از مراسمات عزاداری مشهور کشور ضبط و پخش شده است. پس چه نیازی است من عامی (در زمینه مردم نگاری) دست به قلم ببرم و ریز جزئیات یکی از هیئت های شهر و روستای خود را به نگارش درآورم؟

پاسخ آن است که اهداف متفاوت هستند. یک مستند (تلویزیونی) می خواهد ما را با یک مراسم معمولاً قدیمی و معتبر یک منطقه آشنا سازد؛ ولی هدف از تک نگاری یک هیئت فراهم آمدن مواد خام مورد نیاز برای آشنایی با نحوه عزاداری عموم مردم، شناخت نقاط قوت آن و گسترش آنها به دیگر هیئت ها، شناخت نقاط ضعف آن، جستجوی ضعف ها در دیگر مراسمات و برنامه ریزی برای رفع آنها و بررسی جریان های مداحی و شیوه عزاداری و میزان نفوذ آنها است.

در تک نگاری یک هیئت برآنیم یک واقعه را با تلفیق نگاه بیرونی و درونی به طور دقیق بشناسیم و ورای آمارهای کمی و داده های تجربی با وقایع و رخدادها آشنا شده و نیز جنبه های پنهان از دید داده های تجربی را هم ثبت کنیم.

حال بیایید در مورد اصل موضوع صحبت کنیم. برای یک تک نگاری خوب چه چیزهایی را باید در نظر بگیریم؟

1.    هیئتی را انتخاب کنیم که قبلا با آن آشنایی داریم. البته هیئتی غیر از هیئت خودمان. زیرا در هیئت خودمان بسیاری از رویدادها را ناخودآگاه نخواهیم دید و حساسیت ما به رویدادهای حاشیه ای کم خواهد بود.

2.    تک نگاری ما فقط و فقط جنبه توصیف دارد. بنابراین از هر گونه تحلیل و طرح فرضیه درحین نگارش شیوه اجرای مراسم بپرهیزیم و فقط مراسم را توصیف کنیم.

3.        زمان را در نگارش رعایت کنیم. یعنی مطلب را از ابتدای هیئت تا انتهای آن به ترتیب زمانی بنویسیم و از پرش های زمانی خودداری کنیم

4.     با اینکه بی طرفی پژوهشگر در علوم انسانی یک افسانه است، با این حال سعی کنیم از پیش داوری در مورد مراسم خودداری کنیم. باز تأکید می شود تحلیل نکنیم و نوشته های ما دارای زبانی خنثی باشد.

5.       خودسانسوری به هیچ وجه نکنیم و تمام جزئیات مراسم و توصیف کلی مکان و زمان مراسم را ذکر کنیم

6.       همه مراسم را با یک دستگاه رکوردر ضبط (مناسب ترین جا: جیب شلوار) کنیم.

7.    هیچ حساسیتی را برنیانگیزیم. کسی نباید بفهمد ما برای چه کاری آنجا هستیم. از اطلاعات بازی هم دست برداریم و رفتار یک بچه شیعه خوب هیئتی را داشته باشیم که یک شب آمده است به هیئت. اگر کسی شک کرد، این کار را علاقه شخصی برای بیشتر دانستن، ضبط مراسم برای آرشیو خود و... معرفی کنید

8.       نیم ساعتی قبل از شروع هیئت آنجا باشیم و یک ساعتی بعد از اتمام از مجلس خارج شویم.

9.       جایی بنشیم که به همه محیط احاطه داشته باشیم تا هیچ رویدادی را از دست ندهیم. (در اصطلاح رفقای اینجایی ام در "پاشنه در" بنشینیم).

10.   پس از پایان مراسم و بازگشت به سکونت گاه، بلافاصله دست به نگارش بزنیم

11.   اگر توانستیم از مراسم، بیرون مجلس و هر چه که می توانیم عکس بگیریم.

12.   یادمان نرود برای چه کاری اینجا هستیم.

منظورمان از تمام جزئیات در بند 5، مواردی همچون موارد زیر است:

مشخصات هیئت (نام رسمی و غیر رسمی، ویژگی هایی که به آنها شهره است)، شرکت کنندگاه در هیئت (سن، جنسیت، تعلق به اقشار مختلف اجتماعی، حضور گروه های خاص مانند انصار حزب الله، مذهبیون ضد انقلابی، مسئولان، روحانیون و...، تعداد)، سخنران و مداح (سن، سبک سخنرانی، جزئیات سخنرانی، وضع ظاهری)، بانی و خادمان مراسم، تبلیغات (متن کامل تبلیغ ها حتما گزارش شود)، محل برگزاری (مشخصات تاریخی و جغرافیایی، نحوه فضاآرایی مراسم)، حواشی اطراف مکان هیئت (برگزاری نمایشگاه، ترافیک و...)، بخش های مختلف مراسم (نماز جماعت، زیارت عاشورا، قرائت قرآن، سخنرانی، روضه خوانی و...)، وصف سخنان سخنران و مداح، چگونگی شروع، نحوه و پایان عزاداری و... .

پس از اتمام نگارش چه کار کنیم؟

می توانید نوشته تان را به سازمان تبلیغات اسلامی بدهید. می توانید یک وبلاگ بزنید و نشرش بدهید و یا می توانید آن را به ایمیل بنده به نشانی madadlou@chmail.ir بفرستید تا بنده به نهادهای پژوهشی مرتبط داده و با نام خودتان در یک پژوهش کلان استفاده شود و قدمی در راه اعتلای فرهنگ شیعی کشورمان برداریم.

 

نکته:

اول اینکه انجام این تحقیق، به معنای یک شب هوا رفتن هیئت و عزاداری مان است. دقت کنید.

دوم اینکه قبلا تک نگاری هیئت اوچ دکان اردبیل را اینجا نشر داده ام. مبتدیانه و ناقص است ولی شاید به دردتان بخورد.

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ آبان ۹۲ ، ۰۸:۳۷
رامین مددلو
پنجشنبه, ۲ آبان ۱۳۹۲، ۱۱:۵۶ ق.ظ

آمارها خود سخن نمی گویند

احتمالا شنیده اید که می گویند آمارها خود سخن می گویند.

این سخن، سخن درستی نیست. آمارها تنها تعدادی عدد و رقم هستند و نیاز به تفسیر و حداقل تبیین دارند.

مثلا اگر بگویند رشد اقتصادی فلان کشور امسال منفی 1 درصد بوده است، می توان حداقل دو برداشت از آن کرد:

1- هم می توان گفت رشد اقتصادی این کشور امسال بد شده است و سپس یک استفاده سیاسی روزمره از آن کرد و گفت مسئولین امر کار نابلد هستند و ... .

2- هم می توان دید رشد اقتصادی پارسال و پیارسال مثلا منفی 4 درصد بوده و رشد اقتصادی امسال نسبت به سال های قبل بهبود یافته است.

پس عبارت "آمارها خود سخن می گویند" یک مغالطه است. یعنی به غلط (اشتباه ) انداختن مخاطب. شخصی که این سخن را می گوید خواستار آن است که تفسیر و تبیین خود از آمارها را به عنوان یک تفسیر بدیهی جا بیندازد. البته بسیاری اوقات شخص گوینده نادانسته به مغالطه دست می زند و واقعا تفسیر خود را امری بدیهی می شمارد. لزوما هر کس از این عبارت استفاده می کند در پی به غلط انداختن ما نیست برادر.

۳ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ آبان ۹۲ ، ۱۱:۵۶
رامین مددلو